Kokemuksia Brio Go -rattaista

by - 11.33

Brio Go -yhdistelmävaunut ovat olleet meillä käytössä nyt melkein neljä kuukautta. Otin tästä vaunuasiasta aika suuren stressin. Kuopukselle hankitut ensimmäiset vaunut menivät vaihtoon jo ennen vauvan syntymää. Olin ajatellut, että mennään minimibudjetilla ja ostimme Brio Singit käytettynä. Sitten yritin etsiä Torista mieluisampaa vaihtoehtoa. Lopulta päätin unohtaa sen käytettyjen katselun kun muutenkin oli vaikea valita mitä ominaisuuksia haluaisin vaunuilta. Halusin koko repertuaarin siis käyttöön, joten aloin selata vain uusia. Vaunumietteitäni viime keväältä, ennen hankintaa, löytyy täältä.


Päädyimme pienen enttententtenin kautta Brio Go -rattaisiin. (Ensi-ihastukseni ennen käyttökokemusta löytyy tästä.) Brio on itselleni paitsi nostalginen, se on myös helposti lähestyttävä (sekä ihastuttava) merkki. Nykyään Briothan valmistetaan Britax-nimen alla, mutta sama kaunis ulkomuoto on säilynyt. Varsinaisia ongelmia en ole näiden rattaiden kanssa kohdannut ja olen yllättävän samaa mieltä tuon edellisen vaunupostauksen kanssa.


Brio Go -yhdistelmävaunut ovat mielestäni sellaiset mukavat peruskärryt, pienellä twistillä (mm. erilainen työntöaisa ja kääntyvät etupyörät). Erityiskiitosta jousituksesta, jonka ansiosta runko ei ole jäykkä, mutta rattaat tuntuvat silti vakailta. Myös etupyöristä löytyy pieni jousto. Siitä on iloa esimerkiksi tilanteissa, joissa rattaat osuvat kivenmurikoihin tai matalaan asfaltin reunaan. Vaunut eivät töksähdä niin lujasti kun renkaat joustavat hieman taaksepäin.

Eturenkaat ovat pienehköt, mutta juuri jousituksen ansiosta meno on suhteellisen tasaista. Leikkipuistojen ja rantojen hiekka-alueilla rattaat eivät meinaa kulkea muuten kuin vetämällä. Pienten kääntyvien etupyörien ansiosta rattaat menevät kevyesti - lähes paikallaan - ympäri. Kerrostalossa rattaat sai käännettyä näppärästi käytävällä oven edessä ja kaupoissa meno on luonnollisesti todella vaivatonta. Go-rattaita on mielestäni todella kevyt työntää.



Ihastuin aluksi juuri kuomun moderniin malliin. Esikoisella oli Hartanit, joissa oli iso kuomu, sellainen pussimainen. Olen alkanut kuitenkin kaivata kuomua, joka tulisi hieman alemmas suojaamaan esimerkiksi auringonpaisteelta. Vaunuverho on ollut oiva apu, mutta pidempi kuomu olisi nopeampi ja helpompi ratkaisu monissa tilanteissa. Ulkonäöllisesti hieman häiritsee, että kuomu ei ole "kireä" vaan jää paikoin hieman lörpöttämään. 

Tänä kesänä ei liikaa tarvinnut vaunuja tuulettaa, mutta hellekeleillä plussaa vetoketjun alta paljastuvasta tuuletusaukosta.





Brio Go -vaunujen vaunukoppa on hyvän kokoinen, ei toki voita esimerkiksi isompia Emmaljungan koppia, mutta neljän kuukauden ikäinen mahtuu vielä oikein mainiosti koppaan. Ainakin näin kesätamineissa. Mutta rungon koon huomioiden se voisi olla kyllä pari senttiä isompi molempiin suuntiin. (Alla olevasta kuvasta näkee hieman, että runkoon nähden kopan sivuille jää "tyhjää tilaa".) Kevät- ja kesävauvalla voi tulla ahtaanpuoleista vähän liian nopeasti kun talven tullen lisätään vaatekerroksia ja makuupussia.

Kopassa on sisäpuolella ihanat taskut, joihin menee helposti puhelimen, avaimet ja kukkaro. Ei tarvitse erityistä organizeria niitä varten. Mulla tosin vauvan jalkatilassa matkaa usein myös ainakin kamera ja juomapullo. Yritin tällä verukkeella myydä ideaa uusien rattaiden hankinnasta, mutta pelkästään se ei riittänyt vakuuttamaan tuota miestä, joka meillä asuu. Buaha!


Maastopyörät ovat ehdoton lisävaruste! Toki jos rattaita käyttää vain kaupungin keskustassa ja kaupoilla, niin Go Country -pyörät ovat turhat, mutta meidän käytössä nämä ovat olleet mukava lisä. Lenkkeily sujuu vakaammin. Vaikka kääntyvät etupyörät saakin lukittua, Country-pyörät tekevät menosta tasaisempaa hiekkatielläkin. Maastopyörät ovat helposti ja nopeasti vaihdettavissa.



Go -rattaiden tavaratila on huikea! (Huom. Ei tavarakori vaan mielestäni tämä on enemminkin tavaratila. Haha!) Koska se on leveä ja matala, se nielee älyttömän määrän tavaraa. Kaksi kauppakassia menee helposti ja rannalle mennessä helposti piknik-viltin, uimavarusteet, eväät ja hoitolaukun. Mutta kaikella on varjopuolensa. Koska tavaratilassa on matalat reunat, avonainen kassi voi helposti töyssyssä kaatua ja levittää sisällön ympäriinsä. Been there! Hyödyt kuitenkin voittavat haitan.

Työntöaisa näytti ja tuntui liian erikoiselta. Työnnettäessä se on kuitenkin pelkkää plussaa. Pidän siitä, että työntöotetta saa vaihdettua niin sanottuun vasaraotteeseen. Pientä miinusta aisan pituudesta. Rattaat ovat aika pitkät, mutta toisaalta reippaassakaan menossa työntäjän jalat eivät sohi renkaisiin tai runkoon kun on välimatkaa. 

Aisan korkeutta on myös helppo muuttaa ja vaikka ratas on malliltaan leveähkö (60 cm, yhtä leveä kuin moni muukin ratasmalli) niin aisan saa laitettua ihan ala-asentoon ja siten ne mahtuvat näppärästi eteiseen säilytykseen. Rattaista löytyy myös jarru molemmin puolin. Jarru on kevyt painaa päälle. (Meidän vanhoissa rattaissa on aika raskas jarru, mutta johtunee vain huollon puutteesta.)


Vaunujen kasaaminen on aika simppeli toimenpide. Toisaalta tästä ei ole käytännön kokemusta ratasosan ollessa paikassa, taitaa olla vielä helpompaa silloin. Koppa irtoaa helposti sivussa olevista napeista, joita painaa "automaattisesti" koppaa nostaessa. Aisan sivuilla on kasausmekanismi, josta rattaan taipuvat nättiin pakkaan. En huomannut ottaa kuvaa rattaista kasattuna, mutta vievät yllättävän paljon tilaa farmaauton takapaksissa.

Ratasosa tuntuu minun kokemukseni perusteella tilavalta (= pitkäikäiseltä) ja sen saa käännettyä helposti molempiin suuntiin. 









Alussa jo totesin, että varsinaisia ongelmia ei ole ilmennyt ja kokonaisuutena nämä hipovat täydellisyyttä. Mutta olenhan vain ihminen (äiti-ihminen) ja pohdin, että olisiko se ruoho sittenkin vihreämpää aidan toisella puolen... Vaunuhulluus, here I come.

You May Also Like

11 kommenttia

  1. Haha, kohta on siis vaunuhulluus tarttunut suhunkin. Mä eilen just mietin et hassu tilanne kun en oo koko ajan miettimässä mitkä haluun seuravaksi. Taitaa tää töihin palaaminen auttaa asiaan ja riittää tällä hetkellä kolmet omat ja yhdet laina! 😄 p.s. Toivottavasti tää nyt oli vasta eka kommentti, näin puhelimella kommentointi on joskus vähän hankalaa... Tai sit mä vaan en aina taida tätä. 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D Sä oot kyllä sellainen vaunuhullu, että oksat pois! ;) Pahasti kyllä iskemässä tännekin se hjulluus.

      Poista
  2. Jos mä hankkisin vaunut nyt, niin nää olis mun valinta! Eilen ehdin jo haaveilla uusien hankintaa, kun meidän Phil&Tedseistä hajosi rengas hiekkapolulle ja kannoin kotiin 2-vuotiaan oman pojan, hoitolapsen ja raahasin perässä vaunuja sekä vauvaa. Silloin ajattelin, että juuri tämän takia käyn bodypumpissa. Aikamoinen via dolorosa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. VOI EI! :O Mä olen kuullut niistä paljon rengasongelmia, vaikka muuten kehutut ovatkin.
      Nää on kyllä hyvät. Nyt haluan jo vaihtaa, mutta ihan vain siksi kun tuli tahtotila. :D Nämä ovat kyllä jo tosi lähellä täydellistä.

      Poista
  3. Meidän varastossa on viidet kärryt, ja miehellä menee hermot kireälle kun varasto on piukassa
    ;) Quinny zappit odottaa että vauva kasvaa ja istui tai ostan sen uuden istuinosan jonka saa vauvallekin. Armas kissani pilasi p&t viben kankaat, ja runko odottaa joko uusia (jos onnistuisin juoksemaan keväällä) tai myyntiä. Tuplamatkarattaat, baby jogger City mini doublet, on sekä 4v että vauvan käytössä jos ollaan koko päivä reissuilla. Brion go:t ja beemoo duo premiumit on vauvall-jälkimmäiset on 4v:n vanhat, briot ostin vauvalle. En tiedä osaanko luopua mistään kun kaikille on käyttöä tai tulee käyttöä ;) mutta me liikutaan talvella, kun meidän got on 2012 eli talvipyöriä ei saa. Että olisko paikka talvikärryillä jos mieheltä ei kysytä ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noi talvipyörät on kyllä hyvät, vaikka en talvella niitä ole vielä päässyt testaamaankaan, mutta meilläkin jos lenkkeilee niin hiekkatiellä aika ehdoton kyllä. Teillä on kyllä kokoelma siellä! <3

      Poista
  4. Mä oon kanssa tykännyt noista tosi paljon! Ja meillä ei ole käytössä ollut talvipyöriä, eli ilmankin ollaan hyvin pärjätty :) Ainoastaan lapissa olis ollut tarvetta, kun lunta tuli kaatamalla ja aura-autot oli teillä tuntemattomilla. Toki ei ois varmaan talvipyörätkään sillon paljon auttaneet :D
    Rattaina oon tykänny noista myös, ainut miinus tulee ehkä siitä, että istuma-asento on aika taaksepäin kallistunut, tykkäisin että olis vähän pystympi! Muuten ei valittamista, tosi näppärät ja kevyesti kulkee! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, yllättävän hyvin nuo pienetkin kulkevat. Ja tosiaan ei tuossa tilanteessa auta, vaikka olisi mitkä pyörät. Kyllä tuli hangessa esikoisen Hartaneitakin vedettyä kuin mitäkin kivirekeä, vaikka ne olivatkin kunnon hyökkäysvaunut. :D

      Poista
  5. Pohdiit vaunuja hankkiessa ettet pelkistä renkaista halua maksaa montaa sataa, oletko nyt ollut tyytyväinen renkaisiin vai oletko kaivannut ilma täytteisiä renkaita? Näihin vaunuihin olen pitkän pohdinnan jälkeen päätynyt meidän pikkukakkoselle.

    VastaaPoista
  6. Voi mä niin haluaisin nämä vaunut, mutta nyt kun tarvittaisiin, ei näitä enää myydä. Pitää koittaa käytettyinä metsästää. Näyttävät niin hyviltä näissäkin kuvissa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon myymässä omani, jos sulla on tarvetta! Nää on ihanat vaunut, mielettömän käytännölliset ja tyylikkäät. Se tavaratila on uskomaton ja nää on ihanan kevyet työntää ja helpot käyttää. Suosittelen! En yhtään ihmettele, miksi ovat luottovaunut niin monille :)

      Poista

top social